Operációs rendszerek designja 1981-2009
2009.05.22. 11:26
A webdesignerdepot.com összeállított egy nagyon érdekes listát az operációs rendszerek designjának fejlődéséről. Megtetszett, úgyhogy megosztom veletek is!
A grafikus felhasználói felület (GUI) az, amin keresztül a felhasználók kényelmesen kommunikálhatnak a számítógépükkel. Az évek során rengeteg GUI készült a különböző operációs rendszerekhez, mint pl. az OS/2, Macintosh, Windows, Amiga, Linux, Symbian OS és még sok más. Nézzük meg a főbb operációs rendszerek felületének a fejlődését a nyolcvanas évektől kezdve napjainkig!
Előrebocsátom, hogy ez a cikk csak a felhasználói felületek dizájnjának nagyobb mérföldköveit emeli ki, nem pedig az operációs rendszerek fejlődését. Ráadásul nem vesszük végig minden ma létező operációs rendszer minden grafikus felületét.
Az első GUI-t a Xerox Palo Alto Research Centerében (PARC) fejlesztették ki a hetvenes években. Ez a kutatás új távlatokat nyitott a számítógépes grafika fejlődésében.
Az első személyi számítógép, ami modern grafikus felhasználói felületet használt, a Xerox Alto volt. 1973-ban fejlesztették ki, kereskedelmi forgalomba sosem került, főképp arra szánták, hogy segítse az egyetemeken folytatott kutatásokat.
1981-1985
Xerox 8010 Star (1981)
Ez volt az első grafikus felhasználói felülettel és alkalmazásokkal rendelkező integrált asztali számítógép. Először Xerox Star-nak hívták, később átnevezték ViewPoint-ra, még később GlobalView-ra.
Apple Lisa Office System 1 (1983)
Szoktak Lisa OS-ként is utalni rá, de ebben az esetben az OS nem az Operating-, hanem az Office System rövidítése. Az Apple elsősorban szövegszerkeszésre fejlesztette ki. Sajnos eltűnt a süllyesztőben, mivel az Apple Macintosh operációs rendszer olcsóbb volt. Megjelentek későbbi változatai is, a Lisa OS 2 1983-ban, illetve a Lisa OS 7/7 3.1 1984-ben, de ezek csak magát az operációs rendszert érintették, a grafikus felhasználói felületet nem.
VisiCorp Visi On (1984)
A Visi On volt az IBM PC-re kifejlesztett első GUI. A rendszer célközönsége a nagy cégek voltak, ennek megfelelően magas volt az ára is. A GUI-t egérrel lehetett kezelni, beépített telepítővel és help menüvel rendelkezett. Ikonokat nem használt.
Mac OS System 1.0 (1984)
A System 1.0 volt az első grafikus felületű operációs rendszer, amit a Macintosh-ra fejlesztettek. A modern operációs rendszerek tulajdonságai közül már megjelent benne néhány, ablakokat és ikonokat használt. Az ablakokat egérrel lehetett mozgatni, a fájlok és mappák másolását „fogd és vidd” módszerrel lehetett megoldani.
Amiga Workbench 1.0 (1985)
Első megjelenésekor az Amiga megelőzte a korát. A GUI-ban olyan elemek voltak, mint a színes grafika (négy szín: fekete, fehér, kék és narancs), preemptive multitasking, sztereó hang és sokállapotos ikonok (kiválasztott és nem kiválasztott állás).
Windows 1.0x (1985)
Ez volt az az év, amikor a Microsoft végre beadta a derekát, és csatlakozott a GUI őrülethez. A Windows 1.0-t volt az első GUI alapú operációs rendszerük, amit azért akkoriban még senki sem mert 1-esnek nevezni, arra utalva, hogy jön még sok következő verzió. A rendszer 32x32 pixeles ikonokat és színes grafikát használt. A legérdekesebb részlet (amit később kihagytak) az animált analóg óra ikonja volt.
GEM (1985)
A GEM (Graphical Environment Manager) a Digital Research Inc. által kifejlesztett ablakokat használó grafikus interfész volt. Eredetileg az Intel 8088 illetve a Motorola 68000 mikroprocesszorokon futó CP/M operációs rendszerhez szánták, később DOS-on is futtatható volt. A legtöbben úgy emlékezhetnek vissza a GEM-re, mint az Atari ST gépek grafikus felületére. Ezen kívül az Amstrad egyik IBM kompatibilis sorozatán is ezt használták, azonkívül a Ventura Publisher és néhány másik DOS program is ezt használta magként. A GUI-t más számítógépekre is portolták, de azokon nem vált népszerűvé.
1986 - 1990
IRIX 3 (1986, első kiadása 1984)
A 64 bites IRIX-et a UNIX számára készítették. Az egyik érdekessége a vektor alapú ikonok használata volt, tehát ez a feature tehát már jóval a Mac OS X feltűnése előtt megjelent benne.
GEOS (1986)
A GEOS (Graphic Environment Operating System) operációs rendszert a Berkeley Softworks (később GeoWorks) fejlesztette ki. Eredetileg a Commodore 64 számára tervezték, és a rendszer része volt egy grafikus szövegszerkesztő, a geoWrite, illetve egy rajzolóprogram, a geoPaint is.
Windows 2.0x (1987)
Ebben a verzióban az ablakok kezelése jelentős fejlődésen ment keresztül. Az ablakok átfedhették egymást, átméretezhetők, kicsinyíthetők és nagyíthatók voltak.
OS/2 1.x (1988)
Az OS/2 eredetileg az IBM és a Microsoft közös fejlesztése volt, de 1991-ben a két cég szakított egymással. A Microsoft beépítette a technológiát a Windows grafikus felületébe, az IBM pedig egyedül fejlesztette tovább az OS/2-t. Az operációs rendszer grafikus felületét „Presentation Manager”-nek hívták. Ebben a verzióban még csak monokróm, fix ikonok voltak.
NeXTSTEP / OPENSTEP 1.0 (1989)
Steve Jobs állt elő azzal az ötlettel, hogy el kéne készíteni a tökéletes számítógépet az egyetemek és kutatólaboratóriumok számára. Ez az ötlet később egy olyan induló vállalkozásban öltött testet, aminek a NeXT Computer Inc. nevet adták.
Az első NeXT gépet 1988-ban mutatták be, de 1989 jelentős fejlesztéseket hajtottak végre, és kiadták a NeXTSTEP 1.0 GUI-t, ami további fejlődés után az OPENSTEP nevet kapta.
A felület több színből állt, és az ikonok is nagyobbak voltak (48x48). Egyébként a GUI eredetileg monokróm volt, de az 1.0-s verzió már színes monitorokat is tudott kezelni. Ez a képernyőkép bepillantást ad abba, ami már a későbbi modern grafikus felületek elődje volt.
OS/2 1.20 (1989)
A következő upgrade több területen jelentett kisebb fejlődést. Az ikonok szebbek lettek, és az ablakok is finomodtak.
Windows 3.0 (1990)
Erre a verzióra a Microsoft felismerte a grafikus felületekben rejlő nagy lehetőségeket, és elkezdett komolyan dolgozni rajtuk.
Az operációs rendszer maga támogatta a standard és a kiterjesztett 386-os módot is, ami azt jelentette, hogy ki tudta használni a 640 KB feletti memóriát illetve a merevlemezt, ami nagyobb képernyőfelbontást és jobb grafikát jelentett (pl. a Super VGA 800x600-as illetve 1024x768-as felbontást).
A Microsoft ezen kívül felkérte Susan Kare-t, hogy tervezze meg a 3.0-s Windows ikonjait és egységessítse a GUI-t.
1991 - 1995
Amiga Workbench 2.04 (1991)
A felület sok részletét továbbfejlesztették erre a verzióra. Megváltozott a színséma, és megjelent a 3D is. Az asztalt függőlegesen fel lehetett osztani több olyan képernyőre, amiknek különbözött a felbontása és színmélysége is – ez manapság elég furcsának tűnik. A Workbench alapértelmezett felbontása 640x256 volt, de a hardver magasabb felbontást is támogatott.
Mac OS System 7 (1991)
A Mac OS 7.0-s verziója volt az első színes grafikus felületű Mac-es operációs rendszer. Az ikonoknak a szürke, a kék és a sárga finom árnyalatait adták.
Windows 3.1 (1992)
A Windows-nak ez a verziója előre telepített TrueType fontokat tartalmazott. Ez első alkalommal tette a Windows-t önmagában teljesen működőképes nyomdakész asztali rendszerré.
A Windows 3.0-ban ez csak úgy volt megoldható, ha az ember az Adobe ATM (Adobe Type Manager) fontjait használta. Ez a verzió tartalmazott egy Hotdog Stand nevű színsémát is, ami a piros, sárga és fekete élénk árnyalataiból állt.
Ez a színséma arra volt hivatott, hogy a színvak embereknek is segítsen könnyebben látni a képernyőn megjelenő szöveget/grafikát.
OS/2 2.0 (1992)
Ez volt az első olyan GUI, amit széleskörű nemzetközi tesztelésnek vetettek alá a használhatóság, elfogadhatóság és átláthatóság értékelésére. Az egész grafikus felületet objektumorientált dizájn alapján tervezték. Minden fájl és mappa egy-egy objektum volt, ami más fájlokhoz, mappákhoz vagy programokhoz volt társítható. Ugyancsak támogatta a „fogd és vidd” funkciót, illetve a sablonokat.
Windows 95 (1995)
A felhasználói felületet teljesen átdolgozták a 3.x verziókhoz képest. Ez volt az első olyan Windows, ahol minden ablak sarkában elhelyeztek egy kis „bezár” gombot.
A tervezői csapat több állapottal látta el az ikonokat és más grafikákat (bekapcsolt/kikapcsolt, kiválasztott, kipipált stb.) A híres Start gomb is itt jelent meg először.
Óriási előrelépés volt ez a Microsoft számára az operációs rendszer és az egységes grafikai felület tekintetében is.
1996 - 2000
OS/2 Warp 4 (1996)
IBM kiaadta az OS/2 Warp 4-et, ami komoly frissítést jelentett a munkafelület számára.
Az ikonok a desktopra kerültek, ahová ezen kívül fájlokat és mappákat is el lehetett helyezni. Megjelent az "iratmegsemmisítő" is, ami hasonlított a Windows kukájára illetve a Mac OS Trash-jére.
Mac OS System 8 (1997)
256 színű ikonok voltak az alapértelmezettek a GUI ezen verziójában. A Mac OS 8 volt az egyik első alkalmazója az izometrikus ábrázolásmódú ikonoknak, amiket másképpen ál-3D ikonoknak is neveztek. A grafikus felület későbbi verzióinak védjegye lett a platinumszürke téma, ami először itt jelent meg.
Windows 98 (1998)
Az ikonok stílusa szinte teljesen megegyezett a Windows 95-ben látottakhoz, de a GUI már 256 színnél többet is kezelni tudott. Alapjaiban változott meg a Windows Explorer, és az „Active Desktop” itt jelent meg elsőként.
KDE 1.0 (1998)
A KDE csapat a következőképpen írta le a projektet az első verzió megjelenésekor: „A KDE egy modern asztali környezet UNIX munkaállomások számára. A KDE célja betölteni annak a szükségletét, hogy létrejöjjön egy a MacOS-hez illetve Windows95/NT-hez hasonló, egyszerűen használható asztali környezet a Unix munkaállomások számára is. Ez a platform teljesen ingyenes és nyitott, bárki számára térítésmentesen elérhető (beleértve a forráskódot is, amelyet bárki szabadon módosíthat).
BeOs 4.5 (1999)
A BeOS operációs rendszert személyi számítógépekre tervezték. Eredetileg a Be In írta 1991 abból a célból, hogy a BeBox hardveren fusson. Később továbbfejlesztették, hogy ki tudja használni a megjelenő olyan új technikákat és hardvert, mint a symmetric multiprocessing, pervasive multithreading, preemtive multitasking illetve egy saját fejlesztésű 64 bites naplózó fájlrendszer, a BFS. A BeOS GUI tervezési alapelvei az egyszerűség és a letisztult, nem zsúfolt dizájn voltak.
GNOME 1.0 (1999)
A GNOME desktop elsősorban a Red Hat Linux számára lett kifejlesztve, de később más Linux disztribúciókra is továbbfejlesztették.
2001 - 2005
Mac OS X (2001)
2000 elején az Apple bejelentette az új Aqua interfészt, és 2001-ben ki is adta az új operációs rendszerük részeként, amit Mac OS X-nek neveztek el.
Az alapértelmezett 32x32-es és 48x48-as ikonokat felváltották a nagyméretű, 128x128-as élsimított és félig átlátszó ikonok.
A GUI megjelenését sok kritika fogadta. A felhasználók láthatólag nem voltak felkészülve ekkora változásokra, de hamarosan elfogadták az új stílust, és a mai napig ez a felhasználói felület a Mac OS X operációs rendszerek alapja.
Windows XP (2001)
A Microsoft hajlamos rá, hogy alaposan áttervezze a GUI-t minden nagyobb operációs rendszer verzió megjelenésekor, és ez alól a Windows XP sem volt kivétel. Az interfész egészének kinézetét és hangulatát megváltoztathatták a felhasználók a különböző skinek segítségével. Az ikonok alapértelmezésben 48x48-as méretűek, több millió színben.
KDE 3 (2002)
A K Desktop Environment nagy átalakuláson ment át az első verzió megjelenése óta. Finomítottak a grafikákon, az ikonokon, és egységesítették a teljes felhasználói élményt.
2007 - 2009
Windows Vista (2007)
Ez volt a Microsoft válasza a konkurenciára. Elég sok 3D-s animációt raktak bele a rendszerbe. A Windows 98 óta a Microsoft minden alkalommal megpróbálta fejleszteni az asztali környezetet. A Windows Vistában jelentek meg a widget-ek, illetve az Active Desktop egy valamelyest feljavított változata is a Desktop Sidebar is.
Mac OS X Leopard (2007)
A Mac OS X hatodik generációjának megjelenésekor az Apple újra továbbfejlesztette a felhasználói környezetet. Az alap GUI még mindig az Aqua, a maga nyalókaszerű görgetősávjával és platinaszürke illetve kék színeivel. Az új felhasználói felület jóval térhatásúbb a három dimenziós dokkal illetve sokkal több animációval és interaktivitással.
GNOME 2.24 (2008)
A GNOME nagyon sok energiát fektetett bele, hogy elkészítse a v2.24 témáit és grafikáit, mivel az volt a céljuk, hogy „jól nézzen ki a számítógéped”. Még egy pályázatot is kiírtak a lehető legszebb hátterek összegyűjtésére.
KDE (v4.0 2008. január, v4.3.0 2009. augusztus)
A K Desktop Environment 4-es verziója sok újdonságot hozott, mint pl. az animált, gördülékeny és hatékony ablakkezelés, illetve a desktop widget-ek támogatása. Az ikonok mérete könnyen változtatható, és szinte minden dizájnelem jóval könnyebben konfigurálható. A leglátványosabb változások között vannak az új ikonok, témák és hangok, melyekről az Oxygen Project gondoskodott. Az ikonok sokkal inkább fotorealisztikusak. Egyértelműen nagy előrelépés a KDE korábbi verzióihoz képest. Egyébként Windows és Mac OS X alól is futtatható (bár a grafikus felület nélkül - köszi, bakaokhi).
Windows 7
Hivatalosan még be sem kerülhetne a felsorolásba, hiszen a kereskedelmi verzió még nem is létezik - ezzel együtt következzen íme egy kép a Windows 7-ről is.
Mac OS X Snow Leopard
Az előző mondat: „Hivatalosan még be sem kerülhetne a felsorolásba, hiszen a kereskedelmi verzió még nem is létezik” igaz a Snow Leopardra is. Jelen állás szerint úgy tűnik, hogy bár az operációs rendszer elég nagy változásokon fog keresztülmenni (elég csak pl. az OpenCL szabványra gondolni) de a design szempontjából nem terveznek óriási változásokat. Bár, mint tudjuk az almás cégnél szeretik megjelenés előtt megkeverni a dolgokat, úgyhogy könnyen lehet találni olyat is, aki az ellenkezőjét mondja...
.
Utolsó kommentek